ADL-vaardigheden (zelfredzaamheid en zelfstandigheid) van u kind/jongere wordt belemmert binnen de dagdagelijkse activiteiten zoals bv: 

  • Aan- en uitkleden
  • Tandenpoetsen
  • Veters strikken
  • Hanteren van bestek
  • Vast maken van knopen en ritsen
  • Zichzelf kunnen verplaatsen (fiets, bus, …)

Grove motoriek (evenwicht, coördinatie, fietsen,…) 

  • Onhandigheid (vallen, struikelen, botsen en dingen omstoten)
  • Moeite met turnen en spel
  • Fietsen

Fijne motoriek (knippen, plakken, vouwen, gommen, …) 

  • Hanteren van fijne materialen
  • Samenwerken van beide handen (bimanueel werken)
  • Oog-handcoördinatie 
Schrijfmotoriek 
  • Pengreep 
  • Onduidelijk handschrift 
  • Moeite bij het vormen van letters en cijfers
  • Pijn bij het schrijven, …

Lateralisatie of richtingsmoeilijkheden

  • omkeren van letters en cijfers 
  • Afwisselend linker hand of rechterhand gebruiken
  • Kruisen van de middellijn 

Cognitief motorische vaardigheden (ruimtelijke oriëntatie, visuomotoriek,…)

  • Onderscheiden links/rechts
  • Lichaamsplan en lichaamsbesef
  • Ruimtelijke begrippen (boven, onder, voor, achter, …)
  • Vormherkenning

Executieve functies (leren leren, plannen, organiseren,…)

  • Redeneren
  • Organiseren (boekentas, opdrachten,…) 
  • Plannen (schoolwerk
  • Reguleren
  • Inhiberen
  • Werkgeheugen
  • Concentreren

Typen (2Hands4Kids methode) (minimumleeftijd 9jaar/3e leerjaar) 

Een speelse manier om blind te leren typen op een AZERTY-klavier

Rekenen (2Hands4Kids methode) (voor kinderen met rekenproblemen vanaf het 2e leerjaar) 

Een psychomotorische aanpak van rekenproblemen, om te leren tellen, hoeveelheden te leren aanvoelen en inzicht te krijgen in het optellen en aftrekken. 

Studiebegeleiding/leren leren (voor kinderen vanaf het 5de leerjaar en ouder) 

Er wordt ingezet op het zelfstandig leren studeren en het versterken van hun studietechniek (Organiseren, plannen, timemanagement,…) 

Hulpmiddelen

  • Op zoek gaan naar aangepaste hulpmiddelen.

Contacteer me